Je bent gevraagd als ceremoniemeester, maar je hebt er nog geen duidelijk beeld bij wat dit is en wat je te wachten staat. Om je hier een goed beeld van te geven heb ik voor jou een uitgebreide lijst met tips gemaakt. Hierdoor weet je precies wat je te wachten staat. Als ceremoniemeester op de bruiloft heb je een zeer belangrijke taak. Het is jouw verantwoording dat alles goed verloopt. Het is heel leuk om te doen, maar ook eng. Met de onderstaande lijst aan tips moet echter alles goed komen!

Weddingplanner vs. Ceremoniemeester

Je zult je misschien nog afvragen wat het verschil is tussen een weddingplanner en een ceremoniemeester. Wel, dat is het volgende; Een weddingplanner is is een professional die je inhuurt als bruidspaar zijnde, die jullie helpt met de planning van de bruiloft van het begin tot het einde. Als bruidspaar geef je aan waar jullie naar op zoek zijn, en de weddingplanner gaat het zoeken. Hij vraagt de offertes aan (en zorgt voor de beste prijs), regelt de contracten enzovoorts.

Een ceremoniemeester is een vriend of familielid die gaat helpen bij de organisatie van de bruiloft. Wat je precies doet, is per bruidspaar verschillend. Het gaat echter voornamelijk om het managen van de dag zelf. Je zorgt er onder andere voor dat iedereen op het juiste tijdstip op dezelfde plek is en je bent aanspreekpunt op de bruiloft. Daarnaast kun je nog wat kleine dingen regelen zoals een enveloppendoos en gastenboek.

Je bent als ceremoniemeester dus voornamelijk de helpende hand bij het plaatsen van de puntjes op de i voor de bruiloft en de grote ‘regelaar’ op de bruiloft. Een weddingplanner neemt echt vrijwel alles uit de handen van het bruidspaar en komt met complete plannen voor de bruiloft. Van locatie, tot fotograaf tot de bruidstaart. Ook op de grote dag zelf zijn ze erbij en managen ze alles.

Doe het niet alleen

Zeker op een wat grotere bruiloft is het af te raden om alles in je eentje te managen op de grote dag. Er komt zoveel bij kijken en er zal zoveel op je af komen dat een partner een must- have is. Het is ideaal om de rollen als volgt te verdelen; 1 ceremoniemeester regelt alles omtrent het bruidspaar, en de ander omtrent de gasten.

De taken van de ceremoniemeester

Altijd je telefoon bij de hand

Zorg dat iedere dienst jou telefoonnummer heeft, en zorg dat je altijd bereikbaar bent. Als iemand bijvoorbeeld een adres niet kan vinden moeten ze snel iemand kunnen spreken, en liever niet het bruidspaar, om onnodige stress te voorkomen.

Zijn de outfits PERFECT!?

Zit er geen lippenstift op de tanden van de bruid? Zijn de stickertjes van de schoenen afgehaald? Zijn de lintjes om de jurk op te hangen eruit gehaald (deze kun je later met een paar stikjes weer terugzetten), zitten er geen vouwen in het pak van de bruidegom? Check, check dubbelcheck!

Weet wat de verrassingen zijn

Verrassingen zijn super voor het bruidspaar, maar niet voor jou. Laat de gasten van te voren, bijvoorbeeld per mail of in een bij de uitnodiging bijgevoegde brief weten dat jij de ceremoniemeester bent en dat ze alles aan jou moeten laten weten. Op die manier kun je alle speeches en stukjes ook indelen.

Opruimen

Iedereen zal gestrest zijn en overal zijn spullen laten slingeren. Helaas de minst leuke taak van de ceremoniemeester.. Dit betekent voor jou; opruimen! Ten eerste wil je niet nog meer stress hebben als mensen spullen kwijt zijn. Ten tweede is een grote troep niet de sfeer die je wilt hebben op de bruiloft (dit zal ook voor meer stress worden) en ten derde zal het bruidspaar dit de rest van hun leven terugzien op de foto’s en de film, super zonde.

Let op de tijd!

Van te voren zal er een uitgebreide dagplanning gemaakt zijn, maar nu moet deze ook nog perfect uitgevoerd worden. Zorg dat iedereen op tijd is waar hij/ zij moet zijn en houd er daarbij rekening mee dat het met een groep mensen even duurt voordat iedereen naar het toilet is geweest, zijn jas aan heeft en daadwerkelijk klaar is om te gaan. Let er ook op dat niks vergeten wordt, als je vind dat het lang duurt voordat men de taart opzet, mag je ze er best op wijzen.

Zorg voor een onvergetelijke eerste ontmoeting

De bruid en bruidegom zijn waarschijnlijk op verschillende locaties, en mogen (officieel dan) geen contact met elkaar hebben. Het is echter wel belangrijk dat de eerste ontmoeting helemaal volgens plan verloopt, en er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren waardoor dit niet zo zijn zoals vooraf bedacht. Een reëel iets is bijvoorbeeld dat de bruid later klaar is dan verwacht. Zorg dan dat de bruidegom hierover geïnformeerd is zodat hij niet te vroeg voor de deur staat en moet wachten. Heel handig is het als hier 1 ceremoniemeester bij de bruidegom is en 1 ceremoniemeester bij de bruid. Zo ben je van beide kanten goed op de hoogte van alle vorderingen.

Zorg voor de bruiloftsgasten

Veel bruidsparen kiezen er voor om de gasten bij de bruid thuis zich te laten verzamelen, en dit is ook vaak voordat het bruidspaar elkaar heeft ontmoet. Waar moeten zij zijn op het moment suprême? Staan ze erbij als de bruid de trap afkomt, of de deur opendoet? Bespreek van te voren met het bruidspaar hoe zij dit voor zich zien en zorg ervoor dat de gasten op het juiste moment op de juiste plaats zijn. Vergeet ook zeker de corsages niet uit te delen aan de gasten.

De taken van de ceremoniemeester

Weet wat de etiquette zijn

Aan welke kant draag je en corsage en bij wie moet die omhoog en bij wie omlaag? Waar hoort wie te zitten op het stadhuis en in de kerk? Allemaal vragen die jou gesteld gaan worden. Zorg dat je dit alvast weet en niet dan nog moet gaan googelen naar het antwoord.

Stel de bruidsfotograaf op de hoogte

Als het goed is heeft de fotograaf vooraf een dagplanning ontvangen, maar de kans bestaat dat hier dingen niet opstaan. Verrassingen waar het bruidspaar ook niet vanaf weet bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat je de fotograaf van deze zaken op de hoogte stelt. Is er als verassing een ballonnenboog? Wijs hem/ haar er even op zodat deze details op de foto niet gemist worden.

Check het verkeer

Je zult ongetwijfeld in de auto moeten stappen op de bruiloft om naar 1 of meerdere locaties te gaan en met het verkeer komt de kans op file. Zorg ervoor dat je hiervan op de hoogte bent. Als er ergens een ongeluk is moet je omrijden, en als alles vast staat moet je eerder weg. Te laat komen op de huwelijksceremonie is iets wat je absoluut niet wilt, dus wees op de hoogte!

De taken van de ceremoniemeester

Laat iedereen weten dat jij het aanspreekpunt bent

Laat aan iedereen weten (de kapster, de bruidsfotograaf, de trouwlocatie, de serveersters, de DJ, enzovoorts) dat jij de ceremoniemeester bent. Als ze vragen hebben, wat dan ook, moeten ze zich tot jou richten. De ceremoniemester staat centraal achter de schermen. Het bruidspaar moet alleen maar genieten.

Zorg dat alles duidelijk is

Veel bruiloften hebben meerdere locaties waar het bruidspaar op de dag naartoe gaan zoals het gemeentehuis, de kerk en de feestlocatie. Weet iedereen hiervan ook de adressen en hoe ze er moeten komen (als ze geen tomtom hebben)? Het is ook handig om de praktische informatie uit te delen zoals waar te parkeren, wat de parkeerkosten zijn, welke wegen er eventueel vermeden moeten worden (in verband met drukte), enzovoorts.

Bewaak de trouwringen

Heel belangrijk op de grote dag, de ringen! Maar waar zijn ze? Wie heeft ze? Zorg dat ze er zijn, en neem ze het liefst zelf in bewaring. Denk er ook aan dat de ringen meegaan naar de fotoreportage als deze plaatsvind voor de huwelijksceremonie.

De taken van de ceremoniemeester

Laat het bruidspaar eten

Pamper het bruidspaar op hun bruiloft. Hoe vaak word een fotoreportage wel niet gepland tijdens de lunch? Ook zij moeten eten en drinken, zorg dat dit er is en bied dit zo vaak mogelijk aan.

Emergency package!

Natuurlijk, jij leidt alles in perfecte banen en er gaat niks mis. Maaaarrr, voor als er toch ergens iets mis gaat is het handig om alles bij de hand te hebben om dit zo snel mogelijk op te lossen. Zorg daarom voor een pakket met daarin de volgende materialen; een lijst met de telefoonnummers van alle diensten en belangrijke gasten, naaisetje, extra panty’s, extra sokken, cosmetica, platte schoenen voor de bruid, zakdoekjes, pepermuntjes, tandenstokers, spiegeltje, paracetemol, blarenpleisters, stofroller, eten en drinken.

De taken van de ceremoniemeester

Zorg voor een onvergetelijke parkreportage

Na de bruiloft is het enige wat het bruidspaar overhoudt de foto’s. De parkreportage is daarom een belangrijk onderdeel van de dag en alles moet goed verlopen. Natuurlijk, de fotograaf is hiervoor de hoofdverantwoordelijk, maar wat assistentie kan geen kwaad. Zoals eerder genoemd moeten de ringen aanwezig zijn, en ook eventuele andere spullen zoals een kleed, een paraplu, een jas voor de bruid als het koud is, en accessoires die gebruikt zullen worden tijdens de fotoreportage. Deze spullen moeten allemaal gedragen worden, en de jurk van de bruid moet ook continu goed liggen. Als er bruidskinderen bij de fotoreportage aanwezig zijn, moeten zij bezig gehouden worden. Zorg voor een snoepje en roep ze even zodat ze kijken voor de foto. Vaak zijn kinderen zo’n fotoreportage al snel zat. Het is daarom handig als zij met een aparte auto aankomen (samen met nog iemand, zoals oma) en ook weer eerder weg kunnen.

Zet alles klaar

Het bruidspaar kan vooraf allerlei leuke dingetjes bedacht hebben zoals bruidskinderen die rozenblaadjes strooien, gasten die bellenblazen enzovoorts. Die spulletjes moeten wel op het juiste moment bij de juiste personen zijn, en dat… is ook en taak van de ceremoniemeester!

Zorg voor een mooie aankomst

De gasten hebben het bruidspaar wellicht al gezien maar toch is een mooie aankomst op het stadhuis fantastisch! Zorg dat iedereen klaar staat bij de ingang om het bruidspaar aan te zien komen rijden. Super voor het bruidspaar en ook super voor de foto’s. Hiervoor moet je zorgen dat het bruidspaar een telefoon heeft en om de hoek wacht. Jij kunt iedereen klaar zetten en ze opbellen als ze mogen komen.

De taken van de ceremoniemeester

Wie zit waar?

In het stadhuis is het belangrijk dat iedereen op de goede plaats zit, en daar moeten ze op gewezen worden. De getuigen, ouders, opa’s en oma’s, broers en zussen vooraan, en daarachter de rest. Soms zijn er meer stoelen dan gasten, zorg dan dat iedereen naar voren aanschuift en er tussen de gasten geen lege plaatsen zijn. Veel mooier voor de foto’s. Zijn er meer gasten dan stoelen? Zorg dan dat de wat oudere mensen kunnen zitten en dat de staande gasten netjes gegroepeerd zijn, zo zorg je ervoor dat het totaalbeeld niet te rommelig wordt.

De muziek

Voor het burgerlijk huwelijk zal aan het bruidspaar naar muziek gevraagd worden, meestal 3 nummers. 1 voor de binnenkomst van het bruidspaar, 1 voor het tekenen en 1 voor het einde. Zorg ervoor dat jij deze muziek bij je hebt en aan de bode geeft, zodat het gedraaid kan worden. Check ook van te voren even of de cd’s naar behoren werken.

Telefoons van alle bruiloftsgasten uit

Niets zo rampzalig als het geluid van een afgaande telefoon tijdens het ja- woord, wijs men er dus even op om het geluid van de telefoon uit te zetten. Dit geld ook voor de kerkelijke inzegening.

Niet continu fotograferen aub

Iedereen wilt het perfecte plaatje hebben van het bruidspaar, en foto’s maken mag natuurlijk. Zorg er echter voor dat men niet continu met een camera/ telefoon in z’n handen staat. Naast dat dit minder leuk is voor het bruidspaar (tijdens het fotograferen ben je er toch wat minder bij) zal je het ook op de bruidsfoto’s en video terug zien wat jammer is.

an app- wedding

Wat gebeurt er nadat ze getrouwd zijn?

Na de huwelijksceremonie kun je verschillende dingen gaan doen. Begin je met de felicitaties of de familiefoto’s? Sta als ceremoniemeester even op om aan te geven wat de volgende stappen gaan zijn en waar men naartoe moet.

De erehaag

Welbekende bruidsfoto’s zijn natuurlijk die waarop het bruidspaar het stadhuis uitkomt en de gasten in een haag klaar staan, eventueel met bellenblaas, rijst of partypoppers. Dit is iets wat niet vanzelf gebeurd, de gasten zullen hier op gewezen moeten worden en op de juiste plaats moeten worden gezet. Zorg er ondertussen voor dat het bruidspaar binnen wacht, en geef ze een seintje als ze mogen komen.

De taken van de ceremoniemeester

De familiefoto’s

Een belangrijk moment van de dag, de familiefoto’s. Zorg ervoor dat iedereen aanwezig is, en dat achteraf niet blijkt dat iemand nog op het toilet zit. Assisteer de bruidsfotograaf als dit nodig is en laat het bruidspaar van te voren een lijstje maken met wie ze allemaal (en in welke combinatie) op de foto willen. Zo kun jij de gasten afroepen die aan de beurt zijn en weet je zeker dat er niks en niemand vergeten wordt.

De bruidstaart

Helaas gaat het taartmoment vaak een beetje snel en stilletjes voorbij, zonde! Zorg dat de taart in het midden van de zaal staat en roep iedereen bijeen om dit moment mee te maken.

De tafelschikking

Als er een tafelschikking is met naamkaartjes moet je zorgen dat er van te voren dat jij eerder dan de gasten in de eetzaal aanwezig bent om deze neer te leggen.

De taken van de ceremoniemeester

De huwelijkscadeaus

Iedereen zal natuurlijk cadeaus meenemen voor het bruidspaar, en die zullen ook wat waard zijn. Zorg er daarom voor dat je de cadeautafel in de gaten houdt, en berg de cadeaus op, op een veilige plaats als iedereen binnen is. Zorg ook voor stickertjes en een stift. Soms vergeten de gasten om hun naam op het cadeau te zetten en het is zonde als het bruidspaar achteraf van enkele cadeaus niet weet van wie ze het hebben gekregen.

Heeft iedereen het gastenboek getekend?

Op veel bruiloften is er iets leuks geregeld voor de gasten zodat zij een boodschap achter kunnen laten. Een gastenboek, men moet op de foto, enzovoorts. Er is hier van alles voor te bedenken. Wijs de gasten erop dat, en waar dit plaatsvind, zodat iedereen het ook daadwerkelijk doet. Het is zo zonde als achteraf blijkt dat de helft van de gasten het niet heeft gezien, en er van hen dus niks is.

De huwelijksbedankjes

Veel bruidsparen hebben een leuk bedankje voor het bruidspaar, maar als je deze gewoon bij de uitgang zet bestaat de kans dat mensen het of niet zien, of zich bezwaard voelen om ze zomaar te pakken. Maak een duidelijk bord zodat het voor iedereen duidelijk is dat ze er zijn en dat men ze kan pakken, of deel ze uit bij de uitgang.

De taken van de ceremoniemeester

De betalingen

De kans is aanwezig dat er diensten zijn die aan het van de avond betaald moeten worden. Dit is geen leuke taak voor het bruidspaar dus inventariseer van te voren wie er wanneer betaald moeten worden, zorg dat dit geld in de enveloppen zit en vertel de diensten dat jij betaald en dat ze er dus niet naar hoeven te vragen bij het bruidspaar.

 

Als je ceremoniemeester bent op een bruiloft, komt er ongelooflijk veel op je af. Vraag hulp als je het niet meer aankan, en overleg van te voren goed met het bruidspaar en alle bruiloftsdiensten, zodat je op het moment zelf zo min mogelijk hoeft te doen. Succes, you can do it!