Bij het geven van een bruiloft hoort ook het feestzaal inrichten. Een leuk klusje dat je zeker al wat voorpret kan geven. Maar.. Wat zijn de punten om rekening mee te houden bij het zelf inrichten van de feestzaal op je huwelijk? Je leest het hier!

inrichting feestzaal

Hoeveel gasten verwachten jullie?

Voor een mooi bruiloftsfeest is het belangrijk dat je feestzaal niet te groot is en niet te klein. Maak dus een inventaris op van hoeveel gasten je verwacht dat er gaan komen, zodat je op zoek kunt gaan naar een trouwzaal die daarbij aansluit.

Inrichting feestzaal: Hoeveel stoelen zet je neer?

Een tweede belangrijke vraag is van hoeveel gasten je verwacht dat ze zullen gaan dansen en van hoeveel gasten je verwacht dat ze liever met een drankje langs de kant zitten. Het is de kunst om niet teveel stoelen te hebben staan omdat dit iedereen uitnodigt om te gaan zitten in plaats van te feesten. Je wilt echter ook weer niet dat er te weinig stoelen staan, want je wilt wel graag dat je oma en oudere ooms en tantes ook lekker kunnen zitten om zo van het feestgedruis te genieten. Tel dus het aantal mensen dat zeker een stoel verdiend, en zet er niet meer neer dan dat. Je kunt het natuurlijk wel aanvullen met statafels.

Inrichting feestzaal: Hoe groot is de dansvloer?

Als je weet hoeveel mensen er volgens jullie voorspellingen zullen gaan dansen, kun je ook de grootte van de dansvloer bepalen. Reken per persoon een halve vierkante meter dansruimte en wijk hier niet teveel vanaf. Een te kleine dansvloer is niet prettig en een te grote dansvloer een beetje eng en ongezellig. Het is ook slim om te statafels in de buurt van de dansvloer te zetten zodat mensen makkelijk de dansvloer opgetrokken kunnen worden ;-).

inrichting trouwzaal

Waar is dat feestje!?

Als je gasten aankomen en hun auto parkeren wil je dat gelijk duidelijk is waar zij vervolgens naartoe moeten. En het allerleukste is als je er ook nog voor kunt zorgen dat ze extra veel zin krijgen in jullie bruiloftsfeest. Je kunt bijvoorbeeld leuke bordjes ophangen die de weg wijzen, een slinger die ze moeten volgen of een route met kaarsjes op ballonnen.

Een welkomstafel

Als jullie een gastenboek hebben, wil je natuurlijk graag dat alle bruiloftsgasten deze invullen. Daarom raad ik je aan om een tafel hiervoor prominent bij de ingang te zetten zodat niemand dit mist. Op de welkomstafel kun je ook een plek reserveren voor alle cadeaus. Eventueel kun je er bij de start van het feest een ceremoniemeester bij zetten om iedereen er voor de zekerheid nog even op te wijzen (en uitleg te geven van wat er moet gebeuren).

inrichting trouwzaal

How about the music?!

De muziek op je bruiloftsfeest is heel belangrijk. Waar de dj staat en waar hij zijn boxen het beste neer kan zetten is dus ook van groot belang. Vraag hem waar hij graag zijn DJ- booth wilt hebben en hoeveel stopcontacten etcetera hij daar nodig heeft. Als er niet voldoende stopcontacten zijn kun je er met verlengsnoeren meer regelen (dit is handig om van te voren te weten). Werk deze natuurlijk wel goed weg zodat niemand er over struikelt ;-).

Sfeer tijdens je bruiloftsfeest

Wat je eigenlijk wilt is dat mensen de feestzaal binnenstappen en denken WOW! Dit gaat een onvergetelijk feestje worden! Maar, hoe doe je dat? Dit zijn mijn tips:

  • Sfeerverlichting: Goede verlichting doet ontzettend veel voor de sfeer in een ruimte. Besteed hier dus ook zeker tijd aan. Zet het licht niet te fel is en zorg dat het licht niet te kil is. Vraag ook aan je DJ (of band) of zij discolampen hebben voor de dansvloer. Deze kunnen alle kleuren van de regenboog hebben of juist de themakleuren van jullie bruiloft.
  • Ballonnen: Ze geven een instant feestgevoel en er zijn ontzettend veel leuke manieren waarop je ze ter decoratie kunt gebruiken. Hier vindt je allerlei ideeën.
  • Kaarsen: Ze hebben een romantische en intieme uitstraling. Precies wat je zoekt op je bruiloft. Voor de veiligheid kun je eventueel ook kiezen voor nep kaarsen. Zeker met kinderen in de buurt wel zo verstandig.
  • Slingers: Een gouwe ouwe!
  • Decoratie: Gedurende de trouwdag hebben jullie waarschijnlijk al verschillende ruimtes gebruikt zoals de ceremonie zaal en de diner zaal. Alle losse decoratie die je hier hebt gebruikt kun je zo meenemen naar de feestzaal en hier weer een mooie plek geven.
  • Confetti: Zeg confetti en je denkt aan een feestje. Allerlei leuke manieren om confetti te gebruiken op je bruiloft vindt je hier!

inrichting trouwzaal

 

Er zijn dus wat punten om rekening mee te houden bij de inrichting van je feestzaal. Laat je ook zeker informeren door jullie feestlocatie. Zij hebben al vele feestjes gegeven en weten goed wat er bij hun wel en niet werkt. Veel plezier bij het zelf inrichten van je feestzaal en als jij nog meer tips hebt vind ik het leuk als je ze hieronder kunt delen!